Is iedereen voldoende voorbereid op de toekomstige ontwikkelingen binnen het bedrijf?
Samen met je medewerkers ga je mooie projecten aan, waar je met elkaar trots op bent. Ook ben je blij dat je vakmensen de meest lastige problemen weten op te lossen.
Loop je daarnaast ook wel eens tegen de volgende zaken aan? Een klant die euforisch blij is met de opgeloste storing, waarbij de monteur niet praat over vervolgklussen die uit de storing voortkomen? Een klant die klaagt dat hij zich onbegrepen voelt door de afdeling service?
De technicus die te laat in het project aangeeft dat hij de deadline niet gaat halen? Een klant die schrikt van de rekening omdat hier niet over is gecommuniceerd?
Het werkoverleg dat verre van lekker loopt, doordat er niet over details heengestapt kan worden? Een leidinggevend monteur die zijn rol niet oppakt?
Het gaat hier om softskills van de medewerkers en van de direct leidinggevenden. Voor de ontwikkeling van deze softskills is het essentieel dat de organisatie mee beweegt en managers en andere collega’s in de organisatie hun rol als coach op zich nemen. Als adviseur/coach van SKILLS2GO begeleid ik je daar graag in. Zie: Mind the Gap: de Organisatie
Voor de technisch adviseur en/of trainer is zijn inhoudelijke vak en daarmee zijn expertise de motor. Maar hoe brengt de adviseur zijn expertise over? Behalve een motor heb je immers ook een stuur nodig. De technisch adviseur/trainer heeft logischerwijs een sterke focus op inhoud. Vanuit die passie kan soms het leerproces van de cursist worden vergeten.
Of je nou je verkoopvaardigheden wilt verbeteren, beter wilt leren leiding geven, of social media beter wilt benutten: in alle gevallen zul je je maximaal moeten inleven in de ander, begrijpen hoe je met iemand op dezelfde golflengte komt te zitten, hoe je achter de behoefte komt van je gesprekspartner(s) en hoe je omgaat met weerstand en bezwaren van de ander.
Sterk bepalend is het vermogen jezelf ten opzichte van je concurrenten te onderscheiden, waarbij klanten zo tevreden zijn dat ze jouw bedrijf aanbevelen bij anderen. Dat bereik je alleen met betrokken medewerkers, die zich verantwoordelijk voelen voor het resultaat, vaardig zijn en trots zijn op het team waar ze deel van uit maken.
Uiteraard is de context per training verschillend. Wat alle trainingen met elkaar gemeen hebben is dat je veel oefent en dat er veel aandacht is voor de borging van de vaardigheden die je opdoet.
Een training is alleen effectief als de organisatie meebeweegt en consequent de plannen uitgevoerd worden om de verworven vaardigheden te borgen en blijvend te verbeteren. Zie: Mind the Gap: de Organisatie