Voorsprong door kennis delen, borgen en uitbouwen!
Hoe ga je als organisatie om met kennis? Door vergrijzing verlaten ervaren medewerkers het bedrijf. Hoe krijg je die kennis in de hoofden van de jongere medewerkers? Hoe efficiënt worden nieuwe medewerkers ingewerkt? Hoe voorkom je dat iedereen opnieuw het wiel moet uitvinden? In de tussentijd volgen technologische en maatschappelijke ontwikkelingen elkaar snel op.
SKILLS2GO kan als partner onder die dynamische omstandigheden je toegevoegde waarde voor de klant behouden en vergroten.
In ISO 9001: 2015 is een aanvullende eis opgenomen over de manier waarop je als organisatie omgaat met kennis. Deze norm stelt dat de voor jouw organisatie cruciale kennis in beeld gebracht moet worden en dat gezorgd moet worden voor de aanwezigheid van sociale, organisatorische en technische infrastructuren. Als je ISO 9001 gecertificeerd bent, zul je hier op een gegeven moment ook op worden geaudit.
Omdat technologie, internet, veranderende markt en de manier van werken zich snel ontwikkelen, wordt de snelheid van het verwerven van kennis en vaardigheden steeds belangrijker. Daarmee is niet alleen wat je leert meer belangrijk, maar vooral ook hoe je leert. Wat nodig is, is een hoger leereffect in een kortere tijd. Niet alleen korter, maar ook dat je je tijd zo kunt indelen dat het bij jouw werk- en leefritme past. Daarbij speelt elearning een essentiële rol.
Kennis komt in beweging als je mensen, informatie, en ideeën met elkaar verbindt. Daar is een structuur voor nodig die bij jouw organisatie past.
Aan de hand van een interviewronde en Quick Scan wordt de beginsituatie van de organisatie op het gebied van kennismanagement geïnventariseerd alsook de doelstellingen. Op basis daarvan wordt een analyse gemaakt die het niveau van kennisdeling weergeeft. De bevindingen worden in een workshop teruggekoppeld, getoetst en geprioriteerd.
Daarnaast wordt beoordeeld welke wijze van managen van kennis het beste bij de organisatie past. De rapportage vormt de basis van een kennisplan met draagkracht. Uitgangspunt is dat er in het plan een optimale balans is tussen organisatie, mens en technologie (ICT).
Draagkracht is erg belangrijk. Kennismanagement werkt niet optimaal als er te weinig aandacht voor de mensen in de organisatie is. Mensen delen alleen hun kennis als er onderling vertrouwen is en de samenwerking goed is.